søndag 2. september 2007

Hjeeelp jeg er lik en SV'er

Jeg er leken og elsker følgelig tant og fjas. Saklige og mer usaklige tester og quiz er derfor midt i blinken for en som meg. I dag dumpet jeg tilfeldigvis innom NRK sine sider der "Test deg selv og finn partiet" lyste opp mot meg. Den måtte prøves! Etter 22 spørsmål fikk jeg vite "Gratulerer du er 80 % lik SV-velgere"! Lettere rød i maska lurte jeg selvfølgelig på hva galt jeg hadde gjort nå? Hadde jeg ikke svart at storbyferier, restaurantbesøk, opplevelser og andre ting som koster skjorta er tingen?

Riktignok stemte jeg SV en gang i ungdommen, selvfølgelig i et svakt øyeblikk og selvfølgelig vil ikke slikt skje igjen. Jeg innså raskt at verdier ikke er en statisk størrelse, men dynamiske og slikt som må skapes for at kaken som skal fordeles blir stor nok. En trenger gode vilkår for de some skaper noe dersom en skal få vekst til fellesskapets beste. Denne lille erkjennelsen får en til å gli innover mot sentrum, og ganske så riktig havner jeg vanligvis opp i Venstre eller SP på slike tester (dog har jeg aldri stemt på disse partiene, tester er jo ikke til for å følges blindt, en har da ikke bare en hjerne, men et hjerte også). Men jeg havnet altså ikke der i år. Når jeg leste videre om dette foruroligende testresultatet sto det: "SV-velgere drikker mest caffe latte av alle velgergrupper. De går hyppigst på restaurant, men det spiller ingen rolle om rettene er av norsk eller utenlandsk opprinnelse. De foretrekker storby- eller opplevelsesferier i likhet med RV-velgerne. De er kulturdiggende, leser mye skjønnlitteratur og liker fotografering." Takk gode gud - det er visst ikke så ille å ligne på en SV-velger allikevel...


Etter dette måtte jeg bare ta en annen test for å få ristet dette av meg ved første og beste anledning. Valget ble noe tilfeldig VGs valgulator. Allerede på startsiden oppdaget jeg at testen var en skandale. Der sto det "Hvilket parti kjemper for deg?" Jaha, en skulle altså kun tenke ut fra egne behov? Jeg stemmer da vel på et parti som kjemper for den type samfunn jeg vil bo i, og tar følgelig hensyn til en større sammenheng enn min egen navle. Med utgangspunkt i meg selv, og det jeg kan tanke meg av goder, sier det seg vel nærmest selv på hvilken side i politikken jeg ville være. En single uten barn, med egen leilighet og ordnet økonomi - trenger man egentlig å ta en test for slike?

Litt nysgjerrighet fikk meg deretter til å sjekke statistikken til de som hadde tatt denne testen. Den understreket mistanken om at hele valgulatoren er fullstendig ubrukelig. I hvert fall er den slett ikke det den gir seg ut for å være. VG påstår nemlig at "VG Netts Velgerguide er ingen vitenskapelig test. Dette er kun et hjelpemiddel basert på vurderinger fra VGs politiske avdeling...". Ikke en vitenskapelig test nei, det kan dere trygt si, men å påstå at dette er et hjelpemiddel er som å si at en spiss nål og en bøtte med sand hjelper på en varm solskinnsdag når sykkelen nettopp har punktert - det blir litt bak/fram om du skjønner hva jeg mener. Se på dette, resultat for hele landet av VGs valgulator:

KRF 29.5%
FRP 23.9%
SP 13.3%
AP 11.1%
V 10%
SV 6.6%
H 3.2%
RV 2.4%

(Oppdatering: Dette var statestikken som ble vist i helgen, og den skal skyldes en feil som ikke ble rettet, men som nå er korrigert. Men selv det oppdaterte resultatet kan forundre.)

Kristelig Folkeparti klart på topp? og Høyre omtrent på bunn med 3.2 prosent???, saaaansynlig!

Ser ut for meg som om over 20 % er hjulpet tilbake til barnetroen mens regjeringspartiene er dratt ut av maktens korridorer. Skulle likt å se partiboka til den som har laget denne testen. Hjelp fra helvete kaller jeg slikt. Mon tro om ikke noen i VGs politiske avdeling, som har laget testen, burde tenke seg to ganger om og vurdere om han/hun har havnet på rett hylle i livet. Subsidiært kan de lage en bedre test kjapt som F. Dum som jeg er tok jeg testen til tross (eller av trass) for alt dette. Ironisk nok havnet jeg på det partiet som får min stemme valgdagen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,

Ser du har tatt VGs Velgerguide og fikk et noe rart resultat på landsoversikten. Dette skyldes en feil som oppsto i helgen som vi dessverre ikke fikk gjort noe med før mandag. Dette ble rettet mandag morgen og statistikken er nå korrekt.

Solan sa...

Fint å registrere at det ble fikset fort som fy. Selv om jeg foretrekker konkurrenten er VG vanligvis best på tester og sport :-) Ser at KRF falt ned fra suveren topp til jumboplass og at KRF & FRP dermed ikke har et sjokkernede 50% +. Ser også at regjeringspartiene har spist 12%.

De nye tallene fortjener nesten en ny post. I skrivende stund har AP og H tilsammen 20% i testmatrialet. I say no more...